Kompetencje miękkie i twarde

Kompetencje miękkie i twarde Kompetencje twarde to słowo klucz, które często przewija się w kontekście szukania pracy. To właśnie one są wyróżniane w CV oraz w listach motywacyjnych. Mają podkreślić dopasowanie kandydata do profilu stanowiska i zapewnić zwycięstwo w wyścigu o etat. Okazuje się jednak, że poza kompetencjami twardymi, pracodawcy cenią sobie również te miękkie, które nie zawsze są mocno zaakcentowane w ofercie pracy.


Kompetencjami nazywa się ogół predyspozycji danej osoby, czyli wszystkie umiejętności oraz cechy, które pozwalają realizować wyznaczone zadania zawodowe. Da się je zmierzyć i ocenić w trakcie rozmowy rekrutacyjnej gdyż są widoczne w codziennym zachowaniu. Można je również w dowolny sposób kształtować, rozwijać oraz poszerzać.

Kompetencje to indywidualne cechy danej osoby, za pomocą których określa się jej potencjał.

Kompetencje twarde i miękkie – w czym rzecz?

Kompetencje twarde (umiejętności twarde) określane są mianem bazowych lub podstawowych, gdyż bez nich nie ma praktycznie mowy o zakwalifikowaniu się do udziału w rekrutacji na dane stanowisko. Najprościej mówiąc są to konkretne cechy, których poziom można zmierzyć lub sprawdzić poprzez odpowiednie testy. Można je rozwijać poprzez naukę, szkolenia, kursy, a także pracę zawodową.

Zwykle są oceniane w systemie zero-jedynkowego: albo się je posiada, albo nie, zaliczają się do nich:

  • prawo jazdy
  • znajomość języków obcych
  • umiejętność obsługi programów komputerowych
  • specjalistyczne kursy
  • obsługa kasy fiskalnej
  • umiejętność wystawiania faktur i innych dokumentów
  • koordynowanie pracy magazynu

Kompetencje twarde są zwykle można potwierdzić za pomocą dyplomów oraz certyfikatów, które można zdobyć w trakcie kariery zawodowej.

Kompetencje miękkie (umiejętności miękkie) są trudniejsze do uchwycenia w ramy, jednak są równie cenione przez pracodawców w procesie rekrutacji. To cechy psychofizyczne oraz umiejętności społeczne, które nie zawsze można rozwinąć i poszerzyć poprzez naukę. Zwykle są one połączone z charakterem oraz wpisane w osobowość danej jednostki.

Najczęściej spotykanymi kompetencjami miękkimi są:

  • umiejętność słuchania i jasnego formułowania myśli
  • praca w zespole
  • zarządzanie czasem
  • asertywność
  • elastyczność
  • kreatywność i innowacyjność
  • zdolność do samodzielnego realizowania powierzonych celów
  • panowanie nad stresem
  • kultura osobista

Kompetencje miękkie są szczególnie pożądane w przypadku pracy w branży sprzedażowej, marketingowej oraz menadżerskiej. Jednak to nie oznacza, że nie są one również ważne w innych zawodach.

Kompetencje twarde czy miękkie – które ważniejsze?

Zapewne na to pytanie szuka odpowiedzi wiele osób, które właśnie wysłało swoje dokumenty aplikacyjne lub rozpoczęło proces rekrutacji na wymarzone stanowisko. W nowoczesnych przedsiębiorstwach następuje tendencja do łączenia ze sobą wielu dziedzin. Coraz częściej grupa informatyków pracuje wspólnie nad jednym projektem więc umiejętność komunikacji czy pracy w zespole jest bardzo pożądana. Podobnie w marketingu czy handlu trzeba posiadać stosowane umiejętności obsługi specjalistyczne programy.

Krzyżowanie się ze sobą kompetencji miękkich i twardych jest coraz częściej spotykane na różnych stanowiskach, niezależnie od ich poziomów. Oznacza to, że w zawodach, gdzie do tej pory ceniony był tylko jeden rodzaj kompetencji, trzeba zyskać nowe umiejętności by być konkurencyjnym na rynku pracy. Warto więc nie tylko inwestować w zdobywanie kolejnych dyplomów, czy certyfikatów, ale również rozwijać zdolności interpersonalne, które będzie można zaprezentować w czasie rozmowy kwalifikacyjnej.

Powrót do listy